چگونه انواع مختلف کاغذ روی کار چاپ تاثیر می گذارد؟

چرا انتخاب کاغذ مناسب مهم است؟

اگرچه اکثر کاغذهایی که ما به صورت روزمره با آن ها سرکار داریم صاف هستند، انتخاب کاغذ در کار چاپ حرفه ای بسیار پیچیده تر و مهم تر است. آیا می دانید که رنگ، مدت زمان خشک شدن آن روی کاغذ، و سایر عوامل دیگر روی انتخاب شما تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به انواع و سایز های مختلف در دسترس کاغذ، تلاش برای شناسایی کاغذ مناسب که منجر به نتیجه دلخواه می شود، بسیار مهم است، اما کنکاش درباره ی کارایی یک پرینتر حرفه ای می تواند به شما نه تنها درباره پاسخ به پرسش هایتان کمک کند، بلکه تمام جزئیاتی که می تواند طی برنامه ریزی یک پروژه مطرح باشد را مورد توجه قرار دهد.

انواع کاغذ

انواع کاغذ برای چاپ:

هر نوع کاغذ ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که به نوع پروژه چاپی شما بستگی دارد. برخی از رایج ترین انواع کاغذ که امروزه در صنعت چاپ استفاده می شوند، عبارتند از:

ناخالص: این رایج ترین نوع کاغذ استفاده شده است. ویژگی این کاغذ پوششی تیره، بی جلا و با پرداختی صاف است. به دلیل لکه های کمتر روی این نوع کاغذ و بافت و جذب پذیری بالای آن، جوهر به سرعت روی آن خشک می شود.

جلادار: این نوع کاغذ با وجود پوشش پلیمری بسیار درخشنده می تواند در چاپ عکس های کاملاً رنگی و واضح استفاده گردد. با افزایش احتمال لکه هایی طی خشک شدن، جوهر برای خشک شدن روی کاغذهای جلادار به زمان بیشتری نیاز دارد.

سفید براق: ممکن است پیش خود فکر کنید که کاغذ های استاندارد استفاده شده در پرینتر، سفید ترین نوع کاغذ باشد، اما کاغذ سفید براق دارای سطحی صاف با پوشش سفید روشن است که می تواند به افزایش وضوح تصویر و متن بینجامد.

پرینتر و دستگاه های کپی لیزری: این نوع کاغذ رایج ترین نوع استفاده شده ی کاغذ است. این نوع کاغذ را تنها می توان در بسته های بزرگ همراه با پرینتر خود خریداری کنید. این کاغذ سبک و نازک 75 درصد مات است و زمان خشک شدن جوهر روی آن بسیار کوتاه است.

عکس: اگرچه کاغذهای عکاسی یک نوع کاغذ جلادار می باشد، تنها یک سمت آن براق می باشد، دارای وزن سنگین تری است و اغلب وضوح براق تر و بهتری دارد.

ویژگی های کاغذ:

علاوه بر انواع کاغذ، کاغذ ها می توانند ویژگی های متفاوتی داشته باشند که روی خروجی پرینت تاثیرگذار هستند. از جمله:

پوشش: مات و جلادار پوشش های پلیمری هستند که ویژگی خاصی به کاغذ می دهند. البته یک نوع کاغذ خام و بدون پوشش هم وجود دارد اما بیشتر پروژه های چاپی از کاغذ های پوشش دار استفاده می کنند.

وزن: کاغذ های ضخیم تر وزن بیشتری دارند، که بسته به نوع پروژه و استفاده ای که شما دارید می توانید تفاوت هایی در ضخامت و وزن کاغذ ایجاد کنید.

وضوح: وضوح کاغذ در مقیاس صفر تا صد سنجیده می شود که عدد بالای 80 معیاری بر با کیفیت بودن کاغذ است. هرچقدر کاغذ واضح تر و یکدست تر باشد پرینت نیز بهتر به نظر خواهد رسید.

شفافیت و مات بودن کاغذ: هر چقدر کاغذ شفاف تر باشد روی چاپ و خروجی کار تاثیر بهتری خواهد داشت این ویژگی نیز با مقیاس صفر تا 100 سنجیده می شود. مقیاس صفر نشان دهنده شفافیت بیشتر و مقیاس 100 نشان دهنده ی ماتی بیشتر می باشد. همچنین کاغذ های گلاسه دارای شفافیت بیشتر نسبت به کاغذهای معمولی یا به عبارتی کاغذ تحریر می باشند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

سوالی دارید؟ با ما گفتگو کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! می توانید در تلگرام یا واتساپ با ما گفتگو کنید.