انواع چاپ دیجیتال و افست

پرینت آنلاین

انواع چاپ:

چاپ فرایندی است که در آن طرح ها، حروف و تصاویر روی یک لایه مثل کاغذ، مقوای نازک، پارچه، چوب و غیره نقش می بندند. انسان ها قرن ها این کار را انجام داده اند ولی چاپ مدرن در قرن پانزدهم شروع شد وقتی یوهانس گوتنبرگ اولین دستگاه چاپ را اختراع نمود. از آن زمان به بعد چاپ به شکل های گوناگونی ظاهر شدند و امروزه چندین نوع متنوع دارد. هر نوع چاپ از تکنیک ها و روش های متفاوتی استفاده می کند، و هریک به منظوری خاص استفاده می شوند. در این مقاله ما درباره ی جزئیات شش نوع اصلی چاپ صحبت می کنیم.

چاپ دیجیتال:

چاپ دیجیتال مدرن ترین نوع چاپ است. در این نوع چاپ از فایل های دیجیتالی استفاده می شود. برخلاف سایر روشهای چاپ، در این نوع چاپ نیاز به صفحه ی چاپ نیست. شما می توانید تصویر را از طریق یک فایل پی دی اف چاپ کنید. تکنیک های مختلفی در چاپ دیجیتال استفاده می شود. دو نمونه از رایج ترین تکنیک ها چاپ جوهری و چاپ لیزری می باشند. در چاپ جوهری، جوهر مستقیما روی کاغذ منتقل می شود. از طرف دیگر، در چاپ لیزری از یک لیزر با سرعت برای انتقال جوهر یا همان تونر بر روی کاغذ استفاده می شود. چاپ دیجیتال نسبت به سایر روش های چاپ از سرعت بالاتری برخوردار است و همچنین به صرفه تر می باشد. معمولا در دفاتر فنی از دستگاه کپی سیاه و سفید کونیکا و دستگاه کپی زیراکس استفاده می شود.که معمولا تونر زیراکس در کیفیت چاپ تاثیر بسزایی دارد. از این نوع چاپ در منازل و ادارات برای برطرف ساختن نیازهای روزانه ما استفاده می شود. پوسترها، اسناد شخصی، لیبل ها از نمونه های رایج چاپ دیجیتال می باشند.چاپ دیجیتال

فلکسوگرافی:

در این نوع چاپ همانگونه که از نامش پیداست از ورق های برجسته انعطاف پذیر استفاده می شود. معمولا از این نوع چاپ روی هر نوع لایه ای مثل کاغذ، مقوای نازک، پلاستیک و لایه های فلزی استفاده می شود. کاغذهای دیواری و کاغذ کادوها با روش فلکسوگرافی چاپ می شوند. در فلکسوگرافی، ورق های چاپ دور یک ساختار سیلندری که میچرخد، پیچیده می شوند و تصاویر روی ورق منتقل می شود. برای انتقال تصاویر و طرح ها روی این لایه ورق ها با سرعت زیاد می چرخندند. فشار زیادی به صفحه ی چاپ وارد می شود تا جوهر روی لایه منتقل شود. به دلیل سرعت بالا این نوع چاپ برای کارهایی با حجم بالا بسیار مناسب است.

چاپ افست:

چاپ افست که به عنوان لیتوگرافی افست هم شناخته شده است، یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع چاپ است. در چاپ هایی که معمولا روی کتاب ها، روزنامه ها، مجلات و بروشورها مشاهده می کنید از این نوع چاپ استفاده شده است. در چاپ های افست از ورق هایی که معمولا از جنس آلومینیوم هستند استفاده می شود. طی فرایند چاپ تصویر از روی یک صفحه روی یک روکش یا غلطتک لاستیکی منتقل می شود. این غلطتک ها همان جوهر هستند که روی سطح لایه منتقل می شوند. چاپ افست یک نوع چند منظوره چاپ است. شما می توانید از این نوع چاپ روی پرده های نقاشی یا کاغذ ها استفاده کنید. این نوع چاپ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و برای چاپ در مقادیر زیاد مناسب هستند.چاپ افست

چاپ با فرمت بزرگ:

این نوع چاپ بیشتر در دنیای بازار ترجیح داده می شود. همانطور که از نامش پیداست، در این نوع چاپ فرمت های بزرگ ( پهن تر از 18 اینچ ) روی یک رول از لایه ها چاپ می شوند. بیلبرد ها، بنرها، و تبلیغات روی اتوبوس ها و تاکسی ها که ما هر روزه مشاهده می کنیم، چند نمونه معمول از این نوع چاپ هستند. در این نوع چاپ به جای استفاده از یک برگ کاغذ از یک رول از برگه های کاغذ استفاده می شود. ماشین های چاپ اینگونه چاپ های فرمت بزرگ بسیار بزرگ تر و پیچیده تر از ماشین های چاپی هستند که در ادارات استفاده می شوند که می توانند به دو صورت دیجیتالی و غیر دیجیتالی باشند. در این نوع چاپ از لایه های گوناگونی از جمله کاغذ، چوب، فلز و غیره استفاده می شود که از هر لایه به منظور و هدف خاصی استفاده می شود.

چاپ سه بعدی:

چاپ سه بعدی برای اولین بار در دهه 1980 پا به عرصه ظهور نهاد. در این نوع چاپ، یک شی سه بعدی به کمک یه طرح کامپیوتری ساخته شده است ( CAD ). ترکیبی از اجزا مختلف برای ساخت این شی سه بعدی استفاده شده اند. تحت کنترل های کامپیوتری، مواد لایه به لایه ترکیب می شوند. در ابتدا چاپ سه بعدی رایج نبود اما طی چندین سال اخیر، با بهتر شدن تکنولوژی، دقت و مواد فرایند چاپ سه بعدی امروزه به عنوان تکنولوژی صنعتی_ تولیدی ملموس گردید. یکی از مزیت های این تکنولوژی پیشرفته این است که شما می توانید ساختار های پیچیده ای را بسازید که ساخت آن ها با دست غیر ممکن است.

چاپ صفحه:

چاپ صفحه یکی از قدیمی ترین فرم های چاپ است. کشورهای آسیایی از این نوع چاپ بیش از 1000 سال به منظور های مختلف استفاده کرده اند. این نوع چاپ بیشتر در دنیای هنری محبوبیت دارد. در چاپ صفحه، یک شبکه با سوراخ های ریز برای انتقال جوهر روی کاغذ استفاده می شود. جوهر از طریق یک تیغه ( بلید ) پشت شبکه سوراخ دار فشرده می شود. از این نوع چاپ بیشتر در چاپ طرح ها و لوگو ها روی بنرها، تی شرت ها، و لباس های مشابه استفاده می شود. علاوه بر پارچه می توانید از این نوع چاپ روی فلزات و کاغذ ها هم استفاده کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

سوالی دارید؟ با ما گفتگو کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! می توانید در تلگرام یا واتساپ با ما گفتگو کنید.